donderdag 16 september 2010

Bewijs jezelf dan!!

Heel toevallig. Muse zingt net in mijn oor: "You've got to be the best, you've got to be the best! You've got to change the world.." Een paar tellen eerder had ik een gesprek met een vriendin over "m'n date" (zo durf ik het eigenlijk niet te noemen) en ze zei dat ze het niet vertrouwde. Dat ze "die gast" niet zo vertrouwde.

Het doet me denken aan al die afvalraces op tv. Idols, X-factor, Expeditie Robinson. Het zijn allemaal van die shows en series waar er maar één de winnaar kan zijn. De Nederlandse tv kijkers kicken er op! Of niet? Ja toch?
Het lijkt net alsof we dat concept helemaal meevoeren in onze eigen sociale kringen. We bekijken iemand kritisch, eerst op het uiterlijk, of van verhalen van anderen en als het ons niet zint? Pech. We flikkeren ze met één druk op de knop uit hyves, facebook, twitter, en al die andere social media. Waarom gaat dat zo eenvoudig?

Ik vind het toch een best nare gedachte dat iemand zich zowaar moet 'bewijzen'. En krijg je je vriendenkring dan nog van dat vooroordeel af? Ik vind het maar niks. Het vervelende is nog dat ik er zelf ook niet aan ontkom om onbewust zo te denken en te redeneren. Oei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten