zondag 20 juni 2010

Kleine meisjes worden groot

Vanmorgen kreeg ik een blog van iemand onder mijn neus geschoven, en die blog kon mij er niet van weerhouden om zelf ook weer even mijn gedachten de computer in te laten vloeien. Ik heb de hele dag met een aantal gedachten in mijn hoofd gelopen, die ik nu ga proberen zo goed mogelijk te verwoorden.

Kleine meisjes worden groot. Zo'n cliché uitspraak als je buurvrouw ziet dat je in je 11e levensjaar borstgroei krijgt. Zo'n tuttige uitspraak wanneer je tante je in je wangen knijpt en bijna gaat zeggen: "Wat ben je groot geworden!" Nou ja, de tantes van tegenwoordig zijn stoerder dan voorheen geloof ik, want ik moet wel eerlijk vermelden dat ik nooit in mijn wangetjes geknepen ben door mijn tantes. Afijn. Het is echt zo! Kleine meisjes worden natuurlijk groot. Dat gevoel heb ik nu. En mijn vader ongetwijfeld ook. Mijn moeder gelooft het allemaal wel, maar stiekem heb ik toch het gevoel dat mijn vader me thuis wil houden. Want ja, papa en Renée, dat zijn nog net geen twee handen op één buik. Ik ben een vaderskindje.

Nu pas ik een week op iemands huis. Ik ben lekker in de weer met boodschappen, studieboeken, afwasmiddel en een stofzuiger. Lekker studentje met een huishoudelijke taak spelen. Uiteraard, het bevalt me prima! Iedereen moet er toch een keer aan geloven.

Bijkomend voordeeltje; ik heb een kamer in Deventer. Dus.... Moet ik dit leuke leventje van een week, over een paar maanden in de Deventerse praktijk gaan brengen. Haha, de gene die dit lezen zullen lachend denken: "Dan vindt je het vast niet meer zo leuk!" Tuurlijk wel. Maar of ik dan inderdaad zo actief nog bezig zal zijn met stofzuiger, dat de 'huisbaas' me vol verbazing vraagt:
"Heb je stofgezogen?"
"Ja."
"Waarom?!"
Ik denk het niet.

Maar om even terug te komen op het onderwerp van dit stuk.. Ik ben dan zo lekker in de weer met potjes en pannetjes en de stofzuiger, maar vind ik dat later allemaal nog wel leuk? Nu is het voor een weekje. Nu kan ik gewoon zondag of maandag weer terug naar mijn ouders, ik smijt de berg was van de hele week bij de wasmachine en zoef, een paar dagen later ligt het weer netjes opgevouwen en gestreken in mijn kast. Het klinkt zo simpel.

Ach dat doe ik wel even. Ik red het makkelijk. Mmm.. ja? Ik ben benieuwd wat de toekomst me gaat brengen. Maar ik weet wel dat ik ooit niet meer bij mijn lieve ouders aan kan kloppen om te vragen of ze me eten willen geven, of ze me onderdak kunnen bieden en een schone was kunnen bezorgen. Kleine meisjes worden groot. Dat heeft zo zijn voordelen, maar zeker ook zijn nadelen. Pa en ik gaan het moeilijk krijgen!

5 opmerkingen:

  1. Mooi getypt Renée! Het is inderdaad zo dat kleine meisjes groot worden.

    Zelf ervaren, alleen op een andere manier wellicht. Maar je gaat het reuze naar je zin krijgen en waarschijnlijk zul je het op een gegeven moment ook echt niet leuk vinden om het bij te houden. Vooral de afwas!

    Komt goed en ik wacht je uitnodiging voor de housewarming af ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet nog dat ik op zag tegen de dag dat ik het huis uit ging. Was wel wat ouder dan jij, maar ging zelfstandig in mijn net gekochte appartement wonen. Helemaal alleen. Zo voelde ik me in het begin ook: helemaal alleen. De eerste dag vond ik vreselijk, maar het wende zo snel. En schoonmaken, ach je moet het voor jezelf doen en niet voor een ander dus bij mij verzaakte ik de huishoudelijke taken nog wel eens, maar who cares. Als jij je er maar gelukkig bij voetl. En het geeft je inderdaad zo'n gevoel van vrijheid en het feit dat je inderdaad een grote meid bent geworden. Gelukkig woonden mijn ouders toen vlakbij dus kon ik ook regelmatig bij hen aankloppen voor advies. Maar verder ben ik echt zelfstandig geworden daar. Ik kon ineens als de beste koken, wist de was weer parelwit te krijgen etc. Ik werd toen pas echt volwassen. Kortom, ik was niet meer het kleine meisje van ooit (al hadden mijn beide ouders dat liever wel gehad). Ik wens je in elk geval heeeel veel plezier straks in juli in je eigen stekkie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel Marianne, lief :-)
    Helaas ga ik zo'n eind van mijn ouders weg wonen, dat het nu ook echt heel definitief op mezelf is. Ik ga twee uur reizen van ze vandaan wonen. Maar ach, het komt wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Komt goed hoor, ik was vrij jong en heb 't als positief ervaren :P moet ik een airco meenemen tijdens de housewarming? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee airco is denk ik niet nodig, tegen de tijd dat ik daar is een keer woon.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen